-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12232 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا ديده شدن موي زنان ـ رعايت نكردن حجاب كامل ـ در ماه رمضان، سبب باطل شدن روزه است؟

1. در آية 59 احزاب، به رعايت پوشش از سوي زنان اشاره شده است: يَـََّأَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لاِ ّ ?َزْوَ َجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَـَبِيبِهِنَّ ذَ َلِكَ أَدْنَيََّ أَن يُعْرَفْنَ فَلاَيُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ;(احزاب،59) اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها ]= روسريهاي بلند[ خود را بر خويش فروافكنند. اين كار، براي اين كه شناخته شده و مورد آزار قرار نگيرند، بهتر است.

2. دربارة پوشش واجب زن در نماز در فتاواي مراجع تقليد شيعه، آمده است: زن بايد در موقع نماز، تمام بدن، حتي سر و موي خود را بپوشاند، ولي پوشاندن صورت (به مقداري كه در وضو شسته ميشود) و دستها تا مچ و پاها تا مچ پا لازم نيست، امّا براي آن كه يقين كند كه مقدار واجب را پوشانده است، بايد مقداري از اطراف صورت و قدري پايينتر از مچ را هم بپوشاند.(توضيح المسائل مراجع، ج، ص 463، دفتر انتشارات اسلامي، مسئله 789 از رسالة فارسي امام خميني(ره).)

3. رعايت نكردن اين پوشش واجب در نماز به طور عمد از سوي زن هر چند در معرض ديد نامحرم نباشد موجب بطلان نماز اوست.(العروة الوثقي، محمّدكاظم طباطبايي يزدي، ج، ص، المكتبة العلمية الاسلامية.)

4. رعايت نكردن اين پوشش در ماه مبارك رمضان، هر چند به دليل انجام كار حرام، از ثواب روزة او ميكاهد، امّا موجب بطلان روزهاش نيست.

5. براي آشنايي با ديدگاه فقهاي اهل تسنن ميتوانيد به روحاني در دسترس خودتان، مراجعه نماييد.

6. بخش دوم پرسش شما مبهم است. در پرسشهاي بعدي در اين باره بيشتر توضيح دهيد تا پاسخ مناسب در اختيار شما قرار گيرد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.